Tuesday, April 03, 2007

sanne blijft slapen

Sanne belde.. ze was verdrietig, ze had het moeilijk in de relatie met haar lief. Een dag later belde ze opnieuw. Ze vroeg of Jerry en ik thuis waren het weekend want ze wilde graag bij ons komen nu ze zich wat kwetsbaarder voelde door wat er in haar leven gebeurd. "Heerlijk", zei ik," we zijn vanavond beide thuis, morgen ga ik logeren bij een vriendin en dan is Jerry thuis met de kinderen. Je bent heel welkom. Ik hoef Jerry het niet te vragen, ik weet dat hij het zalig vind als je komt".

Zo haalde ik haar die avond op het station op. Ik omhelsde haar en zei; "Welkom thuis. Het is alsof ik een dochter van de trein haal." Niet dat het voelt alsof ze een kind van me is maar ik voel zo'n sterke verbinding met haar, zo hecht voelt het. Zij was ook blij dat ze zich zo lekker thuis voelt bij ons en ook Jerry vond het zo fijn dat ze bij ons komt als het moeilijk is in haar leven.
Ik zou de volgende dag, zaterdag, naar een vriendin gaan en daar blijven slapen. Sanne en Jerry vrijen af en toe met elkaar. Dat is prima voor mij, het vertroebeld geenzins dat wat ik met Sanne heb, in tegendeel, wij praten ook regelmatig samen over hoe dat voor ons beide is, wat we er in tegen komen. Ik gun hen beide hun vriendschap en hun genieten van elkaar. Ik geniet daar van, op afstand, want ik ben blij voor hen. Bovendien is het erg zuiver tussen hun; een sterke vriendschap, aantrekkingskracht maar geen willen bezitten, verliefdheid of wat voor een afhankelijkheid dan ook. We doen dit ergens op een hele mooie manier met z'n drieën, in contact met elkaar.
Ik voelde dat als Sanne wilde blijven als ik naar mijn vriendin ging, ik dat prima vond. Ik merkte ook dat het wat mij betreft prima zou zijn als ze samen in ons bed zouden slapen (en vrijen). Als Jerry dit maar goed van tevoren vertelde aan Dirkje en Joseph (onze kinderen van 5 en 3,5) want ik wilde niet dat zij de volgende ochtend ineens Jerry met Sanne in ons bed zouden vinden, onvoorbereid. Ik vond het heerlijk om die ruimte te voelen, dat ik zelfs mijn bed, mijn gezamenlijke nest met Jerry, kon delen. Ik weet niet of het goed voor me is als Jerry daar met een andere vrouw in slaapt en vrijt, maar met Sanne voelt het echt goed. Ik heb het hun allebei verteld, hoe dit voor mij was en ik vertrok de volgende middag naar mijn vriendin met veel zin en een gerust hart; het was echt prima voor mij.

Sanne bleef inderdaad en ze sliepen samen in ons bed. De volgende ochtend was dit wel wat onwennig voor de kinderen geweest maar al snel was dit voorbij en sprongen ze op het bed, zoals zo vaak..
Toen ik weer thuis kwam vroeg ik hen; "En wie lag er vanmorgen bij papa in bed, mama?" Nee, Sanne", zei Joseph. "Ja, zei ik, en morgen lig ik er weer lekker." Heel gewoon eigenlijk...

No comments: