Wednesday, March 12, 2008

deel 1: de illusie van "de ware"

Ik sprak een vrouw die mij stralend vertelde: “Ik heb de ware ontmoet.” Ik voelde me blij voor haar; grote liefde in je leven is zo’n enorm groot cadeau. Er was ook iets anders in mij. De ware… even dacht ik dat mijn liefde voor Jerry of Roel niet groot genoeg is omdat ik hen zo niet noem. Ook bemerkte ik bij mezelf dat ik te doen had met de man op wie het etiket “de ware” was geplakt.

Toen Jerry in mijn leven kwam zei ik ook meteen tegen iedereen dat ik “de ware” had ontmoet. Maar door de jaren heen vielen er gaten in dat beeld, want mijn verwachtingen en het beeld dat ik op hem had geplakt bleken niet overeen te komen met de werkelijkheid. Mijn ware en Jerry verschilden! Moest Jerry veranderen om aan mijn beeld te gaan voldoen? Zou hij toch niet mijn ware zijn, toch iemand anders? Bestond er eigenlijk wel een ware?

Nee, Jerry moet vooral niet gaan veranderen omdat ik hem graag anders zou zien. Al zie ik dat ik soms wel eens een poging deed hem te veranderen, en soms nog… Ik weet wel beter. Laatst las ik iets als: “Wees maar jezelf, er zijn al genoeg anderen.” Prachtig. Dat begon ik al te begrijpen toen ik achttien was, naar Sting luisterde en steun vond in: “Be yourself no matter what they say.”
Zou er een andere man bestaan bij wie ik wel alles van mezelf terugvind, door wie ik me op alle fronten gezien, geliefd en ondersteund voel? Eén man die ideaal is voor mij, op alle fronten en dan ook nog mijn hele leven lang. Nee, onmogelijk, ook daar hoefde ik niet lang over na te denken. Juist ook omdat mijn behoeften veelal zo ongekend tegenstrijdig zijn.
Maar misschien bedoelde de vrouw eigenlijk te zeggen dat ze de liefde van haar leven had ontmoet. Daar kan ik wel iets mee. Je kan iemand ontmoeten met wie je het fijner hebt dan je het ooit eerder had. Maar je weet niet of er niet ooit iemand anders in je leven komt bij wie de liefde nog weer groter is. En een heel leven lang? Liefde laat zich niet vangen, het leven verandert constant en liefde verandert van vorm. We leven vandaag, hoe de liefde er morgen of volgend jaar uitziet willen we misschien wel weten, om ons veilig te voelen, maar we hebben het niet in de hand.

No comments: