Tuesday, December 12, 2006

gebakje of vrouw delen

Vorig jaar toen Jerry en ik besloten hadden geen monogame relatie meer te willen samen, was dit ook met onze vrienden regelmatig onderwerp van gesprek. Een vriendin vertelde dat er een wijze man was, een soort van goeroe, die een relatie had met een vrouw die haar liefde en seksualiteit niet alleen met hem deelde maar ook met andere mannen (misschien ook wel vrouwen). Iemand stelde deze man de vraag; "Vind je het niet erg je vrouw te moeten delen?" Waarop de man antwoordde: "Mijn vrouw is niet van zeep, zij raakt niet op".
Daar zit voor mij heel veel in; we denken veelal dat liefde en seks schaars zijn, dat ze op kunnen raken. Dat als de één lief heb, ik de ander niet lief heb, of ineens minder lief heb. Ik leer nu, door mijn liefde niet meer exclusief voor Jerry te houden, dat het andersom is. Liefde vermeerdert. Als ik een andere man lief heb, een ander mens, zonder angst, zonder terughoudendheid, dan merk ik dat mijn liefde voor Jerry ook toeneemt (en niet te vergeten mijn liefde voor mezelf!)

Een tijdje geleden zaten Jerry en ik met een vriendin van ons een gebakje te eten. Ik had de mijne al op maar had eigenlijk nog wel zin in meer. Ik prikte met mijn vork in Jerry's gebakje, at met hem mee. Jerry reageerde: "Hé, stop daar eens mee. Ik wil jou wel delen maar mijn gebakje niet!"
tja, het één raakt op, het ander niet....

No comments: