Wednesday, November 29, 2006

meerdere liefdes, vrijen met meerdere mannen

Soms heb ik last van mijn oude oordeel dat het niet deugt wat ik doe... Daarbij horen titels als "slet", "afgelikte boterham" en "hoer"... keiharde oordelen die ik vroeger leerde plakken op vrouwen die vreeen met meerdere mannen...
Dit zijn mijn oude oordelen, Ik geloof deze oordelen niet meer maar heb ze nog af en toe, en dan zit ik mezelf in de weg.

Ik vind niet meer dat vrouwen die met meerdere mannen vrijen sletten zijn, of wat voor een titel dan ook. Nog scherper, bij mezelf; ik vrij met meerdere mannen en vind mezelf totaal geen slet. Ik vind mezelf, ook op het gebied van mijn relaties met mannen integer en eerlijk. Ik doe enkel wat goed voelt voor mij en voor de ander. Ik vrij met meerdere mannen omdat ik dat wil op dat moment, omdat ik niet zou weten waarom niet; ik doe er niemand tekort mee; Jerry weet ervan en staat er achter, de man in kwestie wil het en ik ook... wat is het probleem? Het is zo gewoon om intiem te zijn met weet ik veel wie, alles delen, diepste zieleroeselen, maar als het om seks gaat mag het ineens niet meer. Voor mij is seks een stuk minder beladen en belangrijk geworden sinds Jerry en ik onze relatie veranderden.
Minder beladen in die zin van, het is maar seks! Mensen met een goede, gedegen relatie beeindigen die relatie soms vanwege een slippertje die hun partner maakte met een ander... nu vind ik dat onbegrijpelijk! Dat je zoveel geluk en levensplezier wat je beleeft met iemand, weg kan gooien vanwege een simpel iets als een keer vrijen!! Het is maar een seks.. je kan zoveel dingen met elkaar doen; wandelen, dansen, praten.. ook vrijen..
Het is minder belangrijk geworden omdat het gewoon een van de dingen is die je kan doen. je kan het ook niet doen... maar als het niet Mag (zoals in een monogame relatie).. is het ineens heeeeel gewichtig! Dat gewicht is er bij mij vanaf. Toen ik in een monogame relatie leefde was seks met iemand anders zo'n enorm gevaar, een bedreiging... ik was daar doodsbang voor. Daardoor was het ook heel belangrijk. Nu is dat totaal weg. Ik zie dat mijn relatie met Jerry alleen bedreigd kan worden door onszelf, doordat we beide een andere kant op willen groeien, of een ander leven willen leiden.. maar niet door een ander. En al zeker niet door seks met een ander, ook al is dat nog zo geweldig... Ik ga toch ook niet bij Jerry weg als ik fantastisch met iemand kan klaverjassen, dansen of piano spelen?
Jerry en ik hebben een intense, intieme vriendschap, we zijn elkaars beste vriend. Ik hou van hem om wie hij is, niet om wat ik van hem nodig heb. Dat laatste is afhankelijkheid, geen liefde! Onder andere door onze relatie niet langer monogaam te leven heb ik enorm het verschil geleerd in liefhebben en afhankelijk zijn. Liefhebben doe ik vanuit vrijheid, afhankelijk zijn van de ander is op angst gebaseerd, komt uit onvrijheid voort.

Een andere gedachte was: wat zou er mis aan zijn als het mij wel alleen om seks zou gaan? Niets, daar zou niets mis mee zijn. Alleen mijn oordeel "dat dat niet deugt", "platvloers" is voor mij het enige wat niet deugt. Voor mij gaat het niet om het vrijen met een andere man, vrijen is geen doel op zich. Maar ik gun het mezelf wel dat ik ook dat zou mogen.. dat het me puur om de seks zou gaan.. wat dan nog? Voor mij gaat het puur over vrijheid. De vrijheid dat ik van mezelf ben, dat er niets is dat ik niet mag doen omdat ik getrouwd ben, of om welke andere "beperking" van buiten van dan ook. Ik ben van mezelf en van niemand anders (ja, van God ofzo..) Ik bepaal met wie ik vrij en wanneer, niet Jerry. Ik bepaal ook welke kleren ik draag, welk werk ik wil doen, wie ik tot mijn vrienden reken.
Soms is Jerry daar wel indirect bepalend in. Ik houd rekening met zijn gevoelens, dat doe ik niet omdat dat moet van hem maar omdat ik dat wil. Ik wil hem niet forceren, ik wil zorg dragen voor mijn relatie met Jerry en dat betekent dat ik zijn grenzen respecteer. Maar ik ben degene die kiest om er rekening mee te houden, dat doe ik overigens veelal met plezier omdat ik echt heel gek met Jerry ben. Dat is een daad van liefde, niet van afhankelijkheid of een verkapt verbod.

En het exclusieve..
Jerry is voor mij zeer exclusief. Ik geloof niet dat ik deze manier van leven, zo vrij en zo verbonden tegelijk, met een andere man makkelijk weer zou kunnen bereiken. Jerry en ik, onze combinatie van onze persoonlijkheden, maakt dit mogelijk. In die zin is hij enorm exclusief, ook in de zin van zijn persoonlijkheid. Hij heeft een bijzondere combinatie van gevoelig zijn, weinig macho, volwassen, intelligent en toch echt een kerel. Hij laat niet met zich sollen. Ik waardeer hem waanzinnig om deze kwaliteiten, daarnaast vind ik hem grappig, maar ook een "verstooide professor" en "een kip zonder kop" soms.. Ook van die laatste eigenschappen ga ik steeds meer houden omdat ik leer dat ik Jerry liefheb, niet alleen zijn aangename kanten. Hij hoeft niet mijn perfecte partner te worden, hij mag zichzelf zijn. Dus ja, Jerry is voor mij zeer exclusief, niet inwisselbaar en enorm waardevol.

Maar,... ik maak me niet afhankelijk van zijn liefde. Ik vind zijn liefde voor mij fantastisch,heerlijk, maar ik maak me er niet afhankelijk van door zijn liefde of waardering na te streven. Ik ga mijn eigen weg. Mijn doel is niet dat Jerry van mij houd. Dat is wat veel mensen wel drijft; ze willen dat de ander van hen houd en doen daar hun best voor en gaan zich aanpassen, worden onecht.
Het gaat om mijn eigen liefde voor mezelf, wat maakt dat ik ben wie ik ben, dat ik kan zijn wie ik ben. Ik heb een aantal goede vrienden en vriendinnen die van mij houden en ik van hen. ZIJ zijn uniek, hun liefde voor mij is niet uniek, die kan ik ook bij een eventuele nieuwe vriendenkring halen. Ik geniet enorm van de eigenheid van mensen, hun uniek zijn vind ik zo fascinerend.... er is maar één Jerry, dat is toch fantastisch! Maar hun liefde voor mij of mijn liefde voor hen is niet uniek. En dat heeft ook niets met mij te maken. Het is gemakkelijk om van iemand te houden als diegene echt laat zien wie hij is.
En over uniek zijn; ik weet dat ik uniek ben voor Jerry... ook onze relatievorm is erg uniek. Hij zal wel gek zijn om bij mij weg te gaan, hij heeft een goede relatie en de vrijheid om te doen wat hij wil!!! In die zin ben ik nogal zeker van mijn zaak, twijfel ik geen moment aan zijn gevoelens voor mij. Er is ook zoveel ruis weg gevallen nu we geen monogame relatie meer hebben. We dachten dat seks onze relatie exclusief maakte, en dus was de gedachte aan seks met iemand anders een gigantische bedreiging. Nee, seks maakt onze relatie niet exclusief... echt niet. Onze liefde voor elkaar, onze persoonlijkheden, de inhoud van onze relatie is wat het exclusief maakt, niet inwisselbaar is.

Maar, hij is vrij.. Mocht hij besluiten zijn leven te willen veranderen, een andere weg in wil gaan die niet mijn weg is, eventueel met een andere vrouw.. als dat echt is wat hij wil.. dan wil ik dat hij dat doet. Ik wil ten diepste dat hij zijn eigen leven leeft, ten diepste uit zichzelf haalt wat er in hem zit. Ik wil van harte dat hij groeit en zich ontwikkelt en de wereld het beste geeft van zichzelf. Op dit moment helpen Jerry en ik elkaar hierbij, om dit te doen. Als het over een tijd blijkt dat hij dat beter kan zonder mij, wil ik dat hij gaat en weet ik ook dat we dat beide willen. Ik wil geen man die bij mij blijft om een andere reden dan vrije keus. Andersom ook. Als ik ooit echt denk dat het beter zal zijn voor mij als ik bij Jerry weg ga, ga ik.


Waarom heb ik al die andere mensen nodig als ik het toch allemaal uit mezelf moet komen en in mezelf zit? Waarom andere mannen?
We zijn met z'n allen, we zijn hier niet alleen gekomen. Ik merk dat ik het nodig heb hier een goed evenwicht in te vinden. Teveel van één van de twee is echt niet goed voor mij. Waarom meer dan één man? Omdat er meer dan één zijn! (ik heb ook meer dan één vriendin) Het idee van de ware, de enige echte.. is een romantisch idee wat op angst gestoeld is. Ik heb nog nooit een mens ontmoet die in zijn leven maar 1 keer dacht: Dit is 'm! Ik ken wel heel veel mensen die als ze eenmaal gekozen hebben voor iemand zich afsluiten voor andere liefdes. Ik ontmoet elke dag andere mensen die mij raken, die mij wat anders te bieden hebben dan Jerry. Ik zou mezelf niet zo kunnen ontwikkelen als ik alleen met Jerry zou leven, dan zou ik niet het beste uit mezelf kunnen halen.. Elk contact biedt mij iets anders. Elke vriend(in) raakt mij in iets anders, daar leer ik van en hij/zij van mij. Zo genieten we en helpen we elkaar om het beste van onszelf boven te halen. Waarom ook seks.. waarom niet? Ik ben een vrij mens, ik bepaal. Het kan zijn dat ik het komende jaar met niemand vrij.. dat is mijn keuze en heeft niets met Jerry te maken.
Ik merk het laatste jaar dat liefde zich vermeerdert. Als ik echt aangeraakt ben, ten diepste, door een andere man, zie ik dat die liefde ook bij Jerry komt, en bij mij als Jerry een andere vrouw lief heeft.

Vrijen kan een fysieke vorm van liefhebben zijn. Dan ervaar ik dat als zeer intens, helend en verreikend. Vrij-en, vrij maken.. het woord zegt het al. De keren dat me dat gebeurt is afgelopen jaar hebben mij verandert en hebben mijn liefde gevoed; ik leer meer van mezelf te houden en dus van de ander. Dus ook van Jerry. Ik ontdekte dat als ik een andere man lief heb, mijn liefde voor Jerry ook toeneemt. Is dat niet fantastisch?
Daarom is het voor mij zo duidelijk dat het monogame leven voorkomt uit angst en dat die angst ongegrond is. Natuurlijk gaan er relaties voorbij als die niet goed zijn of niet meer werken. Als Jerry niet echt goed bij mij zou passen zouden we vroeg of laat uit elkaar gaan, hoe dan ook. Ik denk dat we die kans verkleinen in plaats van vergroten door elkaar de vrijheid te geven te groeien, te ontwikkelen.. Ik heb werkelijk geen reden om bij hem weg te gaan.

6 comments:

Anonymous said...

Erg leuk stuk, ik heb ook zo'n Jerry getroffen, voor mij wel de ware, hoor, ofwel het beste zover! :)

Anonymous said...

Je haalt de woorden (bijna) uit mijn mond :D Dwz: ik denk in de grootste lijnen er exact hetzelfde over....

groet,
Kitty (Sarjenka, op het polyamoryforum)

Anonymous said...

Lieve Walvis,
Ik heb jou weblog bij mijn favorieten gezet en lees het regelmatig, de tekst van Nelson M. is prachtig en ook voor mij heel inspirerend. Het is heel ontroerend om te lezen hoe jullie met het verlies van jullie kind omgaan, en het kan ook niet anders dat dit jou en Jerry veranderd heeft in de manier waarop je tegen het leven aankijkt.
Ik vind het niet erg als je over mij schrijf, ik had eigenlijk wel verwacht dat je dat al gedaan zou hebben,spannend...en noem mij dan maar Erik hahahaha.....
Toen ik je verhaal gelezen had bleef de vergelijking van met iemand klaverjassen of vrijen in mijn gedachten en daar kwam mijn vraag toen uit voort;"hoe hou je je gevoelens en het hebben van sex zo gescheiden" en dan stel ik die gewoon aan jou, maar als ik iets op de polyamory site wil zetten dan denk ik daar veel beter over na, dat komt omdat de mensen die reageren zo goed nadenken over wat ze schrijven, dat zie je al aan hoe ze discussieren over het woordje "afhankelijk". Daarom heb ik nog eens heel goed jou tekst gelezen en toen kwam ik het antwoord tegen: ""Ik ontdekte dat als ik een andere man lief heb, mijn liefde voor Jerry ook toeneemt."" Mijn vraag komt niet alleen voort uit wat ik in jou verhaal gelezen heb maar ook door mijn ervaring die ik de laatste tijd gehad heb, in jou verhaal is het allemaal heel helder en heb je het allemaal zo goed onder controle,bij mij is het ook wel duidelijk maar ik vind het moeilijk om een beslissing te nemen en dat heeft te maken met de vrouw die ik ontmoet heb.
Wij hebben gevoelens voor elkaar zij weet ook dat ik Mena niet zal verlaten voor haar, daar is ze ook niet op uit, haar man ontmoet ik regelmatig tijdens het sporten en ik mag hem heel graag hij zou een goede vriend van mij kunnen zijn we doen dezelfde sport en hij moedigt mij aan om door te gaan als ik het zwaar heb. Als ik er over nadenk dan zeg ik tegen mezelf doe het niet.....maar even later krijg ik weer de gedachte; doe het...vrij met haar zij wil het zo graag ..en ik ook.. als ik het niet doe dan krijg ik daar later spijt van, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, voor een buitenstaander is het allemaal heel duidelijk maar ik heb het gevoel dat ik verlies welke beslissing ik ook neem. Gelukkig kan ik er met Mena goed over praten ze weet van mijn tweestrijdt ik deel al mijn gevoelens met haar. Nu zie je waar mijn vraag vandaan kom, bij jou is er controle over gevoelens, het is helder,rationeel, maar gevoelens zijn niet rationeel en ze zijn in sommige gevallen zelfs sterker dan het verstand.
Ik zou het heel leuk vinden om nog eens met jou af te spreken,ik zou met jou willen dansen zoals die wilde man met jou gedanst heeft...of nog eens met jou een hele dag doorbrengen in een hotel, druiven eten,strelen, genieten van elkaar en als ik dan weer terug naar huis rijd dan neem ik alleen warme gevoelens mee die ik lang kan koesteren.
Nu ik het stukje dat ik geschreven heb nog eens terug lees verbaast het mij dat ik al deze gevoelens heb eerst voor haar en daarna voor jou, een paar regels hierboven voelde ik nog het gemis van een onbereikbare liefde en nu voel ik het verlangen om met jou te vrijen. Misschien komt het omdat ik liefde intimiteit wil geven, laten stromen, dat dat het belangrijkste is dat ik het kan delen met meerdere vrouwen en dat het niet zo belangrijk is met wie ik het deel, als ik het zo zie dan zit ik niet vast maar zal mijn liefde doorstromen naar plaatsen waar het vrij is om te stromen. Wauw...wat een inzicht voor mij ik hoop dat ik er morgen er nog zo over denk. Ik ga proberen liefde tezien als een energiestroom die langs opstakkels stroomt, die je niet kan vasthouden en niet geblokkeerd kan worden die zijn weg vind naar plaatsen en mensen die mijn liefde willen ontvangen volgens mij ga ik dan pas echt ervaren hoeveel liefde er uit mij kan stromen....dit sluit wel aan bij het verhaal van Nelson M.......en als wij ons licht laten stralen geven we onbewust andere mensen toestemming hetzelfde te doen.

Liefs en een kus
Erik

Anonymous said...

Kben met mijn vriendin ook stillaan op dit pad aan het gaan. Ondanks de twijfels en het gevoel van dit hoort niet trekt het ons ook elke keer veel dichter samen. het geeft een ongeloofelijk gevoel van vrijheid en van eerlijkheid tussen ons. Dit is de weg die meer mogelijk maakt en meer waarde kan geven. Maar het is nog een eind te gaan rond de bergen van twijfels en taboe... De wereld schrijft ons zaken voor, leeft ons. De andere manier van denken schrikt ons af omdat het anders is. Maar de denkwijze die de wereld ons opdringt is niet altijd de juiste geweest.

Anonymous said...

CLaudius said,

het stuk dat je schrijft is een goed overdacht stuk en mooi geschreven. Ik ben getrouwd met een vrouw die ook op zoek is naar haar vrijheid. Ze geeft aan dat ze heel gelukkig is met mij en niemand anders wil... dwz niemand anders als basis. Ze wil flirten en meer? Dat laatste wil ze maar ze weet niet of ze het op het moment suprème ook doet.

Ik snap wat je zegt. Echt. verstandelijk heb je ook helemaal gelijk. Je hebt meerdere vrienden/vriendinnen die allemaal hun eigen plek in je leven hebben. De een is niet exclusiever beter/slechter dan de ander. Het klinkt ook heel mooi dat je de enrgie van meerdere mensen meemaakt in de flow van je leven. Zoals mijn vrouw zegt, je leeft maar een keer!

En toch. Mijn gevoel zegt mij iets anders dan mijn verstand. Het gevoel dat ze de liefde bedrijft met een ander vreet aan me. Heeft dit te maken met het nest waar ik uit kom. Een gezin waarbij mijn ouders als echte geliefden soulmates hebben geleefd. Als kind heb ik nooit ruzie meegemaakt tussen mijn ouders en alleen passie meegemaakt tussen dezae twee mensen. Dat neem je mee in je verdere relaties.

Tot een jaar geleden vond mijn geliefde dat als ik vreemd zou gaan wellicht niet het einde van onze relatie zou zijn maar deze wel wezenlijk zou veranderen en niet perse ten goede.

Nu een jaar later wil ze vrijheid van keuzes. Wat voor haar intrisiek ook het hebben van meerdere relaties inhoud. Dat is absoluut schakelen. Zoals jij zegt moet je doen wat bij jezelf ligt. Voor mij houdt dat in dat ook ik bij mijzelf moet blijven. Als haar keuze zou inhouden dat ik hier niet kan omgaan (zo sta ik er nu in) geeft mij dat het recht de keuze te maken die ik wil. Als dit zou inhouden dat we uit elkaar is dat mijn keuze. Niet dat ik niet van haar hou. In tegendeel, maar ik kan daar (nog) niet mee omgaan.

Terug komende op jouw verhaal, het delen van liefde en dat meer liefde voor je partner ook kan inhouden dat je relatie verdiept. Ik snap het maar mijn gevoel heeft die verlichting nog niet mee gemaakt. De behoefte voor het verrijken van mijn leven met een andere vrouw c.q. meerdere vrouwen, heb ik niet. Als de behoefte niet van beide kanten gelijk is kan dit leiden tot een divergentie die de relatie breekt.

Mischien ben ik maar een ouderwetse lul. mischien ontneem ik haar liefde en verrijking. Als ze dat echt wil doet ze het toch wel. Dat ligt aan het belang dat zij er aan hecht.

We zien wel hoe het loopt en blijven in ieder geval praten. Ook over dit onderwerp.

Liefs.

Walvis said...

Hé Claudius, als je me mailt (rechts bovenin) kan ik je persoonlijk terug schrijven. liefs terug!