Tuesday, November 21, 2006

vrijheid en hondepoep

Ik was met Jerry en de kinderen in Dieren, daar waar ik vroeger werkte. Ik herinnerde me de prachtige treurbeuk die ik toen zo vaak even bezocht, onderweg van de trein naar mijn werk. Ik wilde er graag met Jerry en de kinderen naar toe. Het was al lang geleden dat ik daar was en moest echt een beetje zoeken maar ik vond hem, deze prachtige boom! Ik vond het fijn er weer te zijn en de boom aan mijn liefjes te kunnen laten zien.

We maakten die dag een uitstapje en we hadden de fotocamera bij ons. Ik wilde foto's maken van de boom. "Pas op voor de hondepoep, er ligt hier veel", waarschuwde Jerry mij. Ik voelde dat ik me niet wilde laten afleiden door mijn blik geregeld op de grond te vestigen, ik wilde mijn aandacht alleen bij de boom houden en besloot niet op de hondepoep te letten, het risico voor lief te nemen. Ik liep om de boom, onder de enorme takken, onder de indruk.. en maakte foto's.

We liepen met elkaar weer weg en ik ontdekte dat ik inderdaad in de hondepoep was getrapt. Ik begon in de berm mijn schoen aan het gras af te vegen.
"Ik heb je nog zo gewaarschuwd....", zei Jerry, duidelijk geirriteerd. Ik zei dat ik zijn waarschuwing gehoord had, dat ik gekozen had om mijn aandacht op de boom gevestigd te houden en dus het risico te nemen dat ik in de poep zou trappen. Ik vond het ook helemaal niet erg dat dat gebeurd was.. ik had in vrijheid gekozen.. DAT was belangrijk! Ik vond een stokje om het priegelwerk mee te doen. Ik was me bewust dat Jerry's ergernis niets met mij te maken had; dat hij vond dat ik zijn waarschuwing niet in de wind had moeten slaan is van hem.. misschien maakte hij er van dat ik hem niet serieus nam, dat ik niet naar hem wilde luisteren.. Dat was het niet, ik maakte enkel een keuze tussen de boom en de hondepoep.

Ik had er plezier in en alweer had ik wat geleerd; dat ik niet hoef te "luisteren" naar een goedbedoelde waarschuwing en dat het ook een optie is er om niet mijn best te doen hondepoep te ontwijken. Dat in vrijheid kiezen moeilijker is door de druk van het willen pleasen. Dat kiezen in vrijheid niets te maken heeft met mijn respect voor degene die mij een goedbedoelde waarschuwing geeft.. Ik ben vrij te kiezen en dat heeft niets mijn mijn liefde en respect voor, in dit geval, Jerry te maken....

No comments: