Friday, January 18, 2008

nieuw evenwicht

Er gebeuren zo veel fijne en mooie dingen in mijn leven, het gaat zo goed!

Met Jerry gaat het weer heel fijn. Hij is nu echt "mee". Hij is zijn angst en jaloezie ver kwijt over mijn relatie met Roel. Hij voelt weer wat er tussen ons is, hoe fijn we het samen hebben. Hij zei een paar weken geleden dat hij weer meer vertrouwen heeft in onze relatie. Een week daarvoor zei hij midden in de nacht tegen me: "Ik vind het zo moeilijk om je helemaal los te laten. Ik weet dat ik dat moet doen, maar ik vind het zo moeilijk." Het kwam recht uit zijn hart. En het is ook zo waar. Mijn vrijheidsdrang is onverminderd groot.

Hij lijkt me die vrijheid nu gewoon te kunnen geven. Dat zie ik, dat voel ik, dat merk ik aan alles. Ik voel me niet meer bekritiseerd, maar geaccepteerd en gewaardeerd om wie ik ben, met alles erop en eraan. Jerry en ik groeien weer naar elkaar toe, maar nu vanuit een andere hoedanigheid; we hebben beide aan vrijheid gewonnen. Ik voel dat ik mijn liefde kan leven zoals die in mij opkomt. Als hij er toch nog eens moeite mee heeft, is dat prima. Jerry heeft ook veel vrijheid verworven; hij kan zijn lief "delen", dit gaat hem nu echt prima af. Ik bewonder hem er om hoe hij dat zo snel en zo goed gedaan heeft. Hij heeft het ook naar zijn zin met andere vrouwen in zijn leven. De relatie met Evelien, een vriendin van hem, groeit en levert beiden veel op. Ook zijn er nog wat andere vrouwen van wie hij in meer of mindere mate onder de indruk is. Hij geniet van de contacten.
Jerry wordt alsmaar opener naar Roel, over wie ik nu veel kan vertellen, bijvoorbeeld hoe hij met mijn "gedoe" omgaat... als ik weer eens in mijn jaloezie gestapt ben, dat hij van me blijft houden maar het helemaal bij mij laat. Ik vertel hem hoe dat gaat en wat ik ervan leer. Jerry leert daar ook weer van. Hij zei daarover: "Roel is echt een voorbeeld voor mij." Dat vind ik zo bijzonder!

Een belangrijke dag voor dit nieuwe evenwicht was tweede kerstdag. Ik wilde al heel lang kerst met mijn gezin en met Roel vieren. Het was geen “must” voor me maar het was wat ik het allerliefste wilde. Zo bracht ik het ook naar Jerry; kan het niet dan kan het niet. Jerry zag dit in het begin helemaal niet zitten, maar er kwam steeds meer ruimte. Twee weken voor kerst zei hij dat het wat hem betreft kon. Voor het eerst waren we een dag met ons vijven. Ik had me van tevoren bedacht, en dat ook tegen Jerry gezegd, dat het niet gezellig hoefde te zijn... er is wat er is. Het was gezellig... wat ontzettend fijn om de twee mannen die ik zo lief heb, samen thuis te hebben en met elkaar in gesprek te zien. In het bos liep ik met aan elke hand een lief en de kinderen voor ons uit. Wauw! Lekker samen spelen in het bos, tikkertje, verstoppertje.. ik heb er super van genoten, wij allemaal eigenlijk.
Deze dag samen heeft mij goed gedaan, maar Jerry ook. Sindsdien is het zoveel gewoner, normaler en vertrouwder en weten we dat het mogelijk is. Roel is nu af en toe bij ons en logeert hier ook. Heerlijk dat dat nu kan!

Ik heb nu meer en meer het gevoel dat we het met z'n drieën doen. We zijn allemaal bezig met hetzelfde; hoe blijf ik op mijn eigen benen staan in relatie tot de ander, hoe blijf ik liefdevol naar mezelf en de ander? Hoe kan ik handelen uit vrijheid, mezelf en de ander trouw blijven? Jerry en ik hebben het regelmatig over hoe dat tussen ons gaat, maar ik kan nu ook vertellen hoe Roel en ik dat doen. Jerry vertelt over hoe dat met zijn vriendinnen gaat en zo helpen we elkaar en leren we van elkaar. Wat waardevol is dit om zo, als een soort kruisbestuiving, van elkaar te leren en aan elkaar te groeien. Zo leer ik bijvoorbeeld door mijn relatie met Roel hoe ik Jerry soms op zijn huid zit en geneigd ben hem te manipuleren. Ik zie het, maar weet ook, door hoe ik het met Roel doe, dat ik het anders kan. Ik vind het heerlijk op deze manier, zo rijk!

Ook “oud en nieuw” was bijzonder; een biodanzafeest met Jerry, Roel, en ook Evelien. Ik genoot van mijn contact met ieder van hen en met veel andere mensen. Ik voelde me vrij. Voor het eerst was ik niet alert of Jerry misschien jaloers zou zijn en ik liet het los hoe Jerry en Roel met elkaar omgingen. Ik deed voluit mijn eigen ding. Wat een prachtig moment, een cadeautje, was het voor mij toen ik ze met z’n tweeën bij elkaar zag zitten, heel harmonisch.

Deze week zat ik op een avond met Jerry in bad. Ik zei hem: “Ik heb het gevoel dat we erdoor zijn.” Afgelopen tweeënhalf jaar hebben we onze relatie veranderd door niet langer monogaam te leven. Beetje bij beetje hebben we bijbehorende onvrijheden in onze relatie omgebogen naar voor ons passende en prettige leefmanieren en gewoontes. Zeker het afgelopen half jaar voelde het soms heel breekbaar aan. Ik denk dat het ons gelukt is. Nu we zoveel ruimte voor onszelf en elkaar hebben gemaakt en er zoveel is tussen ons wat fijn is, kan ik niet één reden bedenken waarom we niet met elkaar verder zouden gaan in de toekomst. Jerry ook niet, zei hij.

2 comments:

Anonymous said...

Wow!

Wat mooi om te lezen...

En 'aan elkaar groeien' dat vind ik zo'n prachtige uitdrukking! Ik moest gelijk denken aan die ene keer eerder dat ik 'm ben tegengekomen. Dat was jij ook. Een maand of wat voordat ik Jerry kende, gebruikte jij die woorden toen wij even 'aan elkaar groeiden' in onze mailtjes.

Geniet ervan!
En fijn dat ik ook van jullie vrijheid mag meegenieten.

Walvis said...

lieve Evelien,
wat heerlijk om te lezen.
Ja, heel fijn dat jij ook meegeniet van onze vrijheid!
Ik ben blij dat je er bent.
liefs,
walvis