Monday, March 05, 2007

thuis komen

Er kwamen vrienden eten die we, heel wonderlijk, nog niets verteld hadden over de veranderde relatie van Jerry en mij. Ik nam me voor om dat die avond wel te doen want het voelde alsof ik iets belangrijks achter hield. Dus begon ik er over. Heel bijzonder om nu pas deze vrienden te vertellen van het proces tussen Jerry en mij wat al bijna twee jaar aan de gang is nu, om te vertellen waar we nu staan en hoe we daar gekomen zijn. Het zijn hele lieve, fijne mensen die goed kunnen luisteren. Nadat Jerry en ik er beide over verteld hadden reageerden ze. Elly zei tegen mij; "ik hoor dat het helemaal bij je past, dat het jouw je vrijheid oplevert waar je je goed bij voelt, dat het echt jouw leven is." En toen tegen Jerry: "Maar is het ook goed voor jou, wat levert het jou op?" "Mooi dat je dat vraagt", zei Jerry, "want ik vraag me de laatste tijd weleens af of ik wel meerdere liefdesrelaties wil, of IK wel echt "poly" ben." Het gesprek leverde Jerry op dat hij meer weet wat hem past; hij wil zijn relatie met mij, daarnaast fijne vriendschappen met misschien eens vrijen daarbij maar hij weet niet of hij echt een andere liefdesrelatie erbij zou willen.
Voor mij was het gesprek met hen ook een stukje meer landen in mezelf. Doordat ze beide het zo duidelijk bij mij vonden passen, dat voor hen zo duidelijk was dat dit goed voor mij is, hielp het mij om mezelf nog weer meer te erkennen dat het inderdaad mijn leven is, dat het voluit bij mij past om mijn liefde te laten stromen waar het heen gaat. Dat het mij juist heel goed doet om meerdere liefdesrelaties te hebben; ik voel me de laatste tijd als een vis in het water nu ik steeds meer voluit mijn liefde durf te leven, er voluit voor durf te staan en er mijn verantwoordelijkheid voor neem. Ik voel me zo rijk met mijn leven zoals het nu is.

Ook ont-dekte ik dat IK "polyamoreus" ben. Ik dacht tot vrijdag dat iedereen dat diep van binnen eigenlijk is maar dat we door de monogame cultuur waarin we leven, daar nog weinig contact mee hebben. Ik ontdekte dat dat niet zo is. Natuurlijk houd iedereen van meer dan één mens. Maar het gaat er om of je je goed voelt in één liefdesrelatie of dat je je goed voelt in meerdere liefdesrelaties. Wat past bij je, hoe kom je het best tot je recht? Ik heb me in monogame relaties altijd min of meer opgesloten gevoeld, ik mocht van alles niet. Dat realiseer ik me nu pas nu ik een ander leven leidt, ik was me daar destijds niet bewust van. Nu ik dat achter me heb gelaten en lief durf te hebben voorbij de grenzen van een monogame relatie en er zich meerdere liefdesrelaties ontwikkelen, voel ik zo dat DIT bij mij past. Het voelt als thuiskomen. Zo fijn! Dat gaat dus niet over iets dat aangeleerd is maar over waar je je het prettigst bij voelt.

Het gesprek met onze vrienden hielp me weer een stukje meer thuis te komen bij mezelf, nog meer te landen in wie ik in wezen ben, en me daar voluit en van harte mee verbinden... dit is wie ik ben en ook wil zijn; mijn liefde leven en laten stromen, me niet beperken tot één liefdesrelatie, ik heb niet alleen ruimte voor meer, het past mij, ik voel me er super goed mee. Alsof dit gesprek me nog niet genoeg duidelijk had gemaakt droomde ik die nacht dat ik aan het dansen was (dansen is zo'n grote passie van mij waar ik zoveel ik kwijt kan). Ik danste een nieuwe dans; een nieuw ritme, nieuwe bewegingen, alles was anders en ik wist; dit is mijn dans, precies in dit ritme, in deze beweging, in deze stroom voel ik me thuis, dit is het mijne.

No comments: