Thursday, May 10, 2007

deel 3: tweede brief aan mijn ouders

lieve papa en mama,

Toen ik laatst bij jullie was ging ik van daaruit naar Toon. Ik merkte dat jullie dat niet begrepen, dat jullie het moeilijk vonden dat ik dat deed. Ik kan me dat voorstellen vanuit jullie denken. "Waarom gaat een gelukkig getrouwde vrouw op stap met een andere man, en daar dan ook nog blijven slapen?" Ik begrijp dat dat vanuit jullie zienswijze op relaties, niet "normaal" is... nee, dat is vreemd en misschien zelfs "verdacht", of jullie denken misschien: "vragen om moeilijkheden...".

Mijn zienswijze en belevingswijze is een andere dan die van jullie. Ik heb daar al eerder over geschreven (zie dec. '06). Ik ben heel gelukkig met Jerry maar ook heel blij met de vrienden in mijn leven. Ik ben me bewust dat ik een heel rijk mens ben; ik heb een goede, hechte relatie met Jerry en daarnaast nog een heel aantal vrienden die mij goed kennen en van mij houden. Fiona, Mirjam, Sanne, Paul, maar ook Lode en Toon horen tot die vrienden, wonderlijk genoeg wonen de laatste twee bij jullie "om de hoek". Ik hecht veel waarde aan mijn vriendschappen, ze zijn heel belangrijk voor mij. Mijn vrienden kennen mij, samen met Jerry, het allerbeste, ik deel mijn "zieleroerselen" met hen. Ik ben een open boek naar hen en zij laten zich open zien aan mij. Dat is een grote rijkdom in mijn leven, om zo gekend te worden en anderen zo te mogen zien. Ze helpen me mezelf beter te leren kennen, ze helpen me om mijn hart te volgen, de juiste beslissingen te nemen in mijn leven, te groeien. Ze inspireren me, het zijn mensen aan wie en met wie ik groei.

Dat een aantal vrienden waar ik intiem mee ben, mannen zijn, maakt natuurlijk verschil. Ik ben me bewust dat er in vriendschappen tussen mannen en vrouwen risico's bestaan om verliefd te worden, te denken dat "die nieuwe man" beter bij mij zou passen dan Jerry. Daar was ik vroeger ook wel bang voor dat me dat zou gebeuren, dat weerhield me heel lang om vriendschappen met mannen aan te gaan, maar nu ben ik daar steeds minder bang voor. Omdat ik het zo fijn heb met Jerry, heb ik totaal geen reden mijn "heil" elders te zoeken. Ik heb aan Jerry een partner waar ik het super goed mee heb, waar ik me elke dag dankbaar om voel dat hij in mij leven is. Alleen als mijn relatie met Jerry niet goed zou zijn zouden andere mannen mogelijk een bedreiging kunnen vormen. Het gevaar ontstaat in de relatie, niet buiten de relatie, en in mijn relatie met Jerry is het heel erg goed. Dat maakt dat ik me vrij kan bewegen met mijn vrienden. Jerry kent mijn vrienden en ik ken die van hem. Jerry is met de meeste van mijn vrienden ook bevriend. Mijn vrienden hebben veel respect voor Jerry en voor mijn relatie met Jerry. Voor elk van hen is de relatie tussen mij en Jerry een inspiratiebron omdat het ons lukt om zeer verbonden samen te leven maar elkaar ook alle ruimte te geven.
Maar natuurlijk blijf het risicovol, dat is het leven per definitie, maar dat risico neem ik. Ik denk dat ik meer risico zou lopen om verliefd te worden op een andere man als ik mezelf deze vriendschappen niet zou toestaan. Je kunt je leven leven vanuit angst, bang zijn voor wat er allemaal op je weg komt, je kunt ook je leven leven met vertrouwen, en door je hart te volgen. Ik kies voor het laatste en merk dat dat me heel veel oplevert!

Dus ik ga inderdaad als gelukkig getrouwde vrouw intieme vriendschappen aan met andere mensen, mannen niet uitgesloten. Dat hoort bij me, dat past me, daar voel ik me goed bij, daar ben ik zielsgelukkig mee. Tussen Jerry en mij is dat open en eerlijk. Jerry vertel ik alles, ik heb niet één geheim voor hem. Als hij ergens niet blij mee is dan hebben we het daar over, maar liegen doe ik niet. Ik ga in volle openheid en vrijheid met Jerry en met mijn vrienden om, anders zou ik het niet willen en niet kunnen.

Ik schrijf dit aan jullie omdat ik open wil zijn, ik heb niets te verbergen.. Ik vind het fijn als jullie weten wat mij drijft, waar ik mee bezig ben. We hoeven het niet eens te zijn maar ik hoop dat jullie je niet ongerust maken over mijn vriendschappen want dat is echt niet nodig! Als deze brief aanleiding is tot gesprek vind ik dat alleen maar fijn!

No comments: